Jobs at Tree C
Join the team
Tree C is een internationaal opererend Nederlands bedrijf, midden in Nederland in Ede (Gld.). We maken hoogwaardige 3D-simulatieoplossingen voor de offshore- en heavy-duty sector en ontwikkelen ook VR-oplossingen voor nucleaire remote handling. Onze simulatoren zijn realistisch en kunnen gekoppeld worden aan de echte besturingshardware.
We zijn een groeiend bedrijf en zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Ons internationale team van enthousiaste professionals heeft kennis in huis van softwareontwikkeling, 3D-simulatoren, robotica en engineering. Benieuwd of er iets voor jou bij zit? Bekijk onze vacatures of stuur gewoon een open sollicitatie!
Achter de schermen bij Tree C – Een developer Q&A met Bas en Jeroen
Heb je je ooit afgevraagd hoe het is om te werken bij een simulatiebedrijf, waar geavanceerde technologie en game-achtige belevingen samenkomen in realistische simulatoren? Na hun eerste jaar bij Tree C weten Bas en Jeroen (developers) precies hoe dat is. Ze vertellen over hun beleving tot nu toe en leggen uit waarom simulatiesoftware juist voor developers met een achtergrond in gaming of robotica zo’n spannende uitdaging is.

Wat hebben jullie gestudeerd en hoe bracht dat jullie bij Tree C? 
Bas: Ik heb een bachelor gericht op robotica gedaan, gevolgd door een master in Game en Media Technologie. In eerste instantie lag mijn interesse bij een baan in game development, maar Tree C bleek een perfecte match: dezelfde technische diepgang met een veel betekenisvollere toepassing.
Jeroen: Mijn verhaal lijkt sterk op dat van Bas: ik studeerde Informatica, deed daarna dezelfde master en ging op zoek naar iets in de gamewereld. Toen ik Tree C tegenkwam, zag ik meteen de overlap — precies de soort technische uitdagingen waar ik energie van krijg.
Waren jullie actief op zoek naar een baan in sim-development?
Bas: Nee, helemaal niet. Ik wist niet eens dat dit soort baan bestond! Toen ik de functie op LinkedIn zag, dacht ik meteen: “Dit is precies wat ik wil.”
Jeroen: Precies hetzelfde voor mij. Ik zocht naar werk in game development en kwam deze vacature tegen — sim development stond niet op mijn radar, maar bleek uiteindelijk een logische stap.
Wat hebben simulatoren en games met elkaar gemeen? 
Bas: Op het gebied van programmeren zijn de overeenkomsten enorm. Je bouwt omgevingen, systemen en interacties — net zoals je in game engines doet. Het verschil zit in het doel: wij simuleren echte machines en omgevingen, geen fantasiewerelden. Bij Tree C streven we naar een hoog niveau van realisme, vooral wanneer trainingsdoeleinden meespelen.
Jeroen: Precies. Je werkt nog steeds aan interactieve virtuele omgevingen. Of het nou gaat om een simulator van een schip of een game: de logica komt vaak overeen. Het verschil ligt in de toegepaste context.
Met welke technologieën werken jullie bij Tree C? 
Bas: Toen ik begon was het grootste deel van de tools nieuw voor mij. We gebruiken andere programmeertalen dan in gameontwikkeling, dus er was zeker sprake van een leerproces.
Jeroen: Ik heb hetzelfde ervaren. We werken niet met standaard game-engines zoals Unity of Unreal. Binnen Tree C werken we met onze eigen software: het Tree C Simulator Framework. Het grote voordeel is dat we met dit framework meer controle hebben, met name bij simulaties die hydrodynamica toepassen.
Hoe is het om bij Tree C te werken? 
Bas: De sfeer is heel toegankelijk en flexibel. Ik voel me altijd gesteund en aangemoedigd om aan projecten te werken die mij interesseren. Je krijgt veel eigenaarschap over de projecten waar je aan werkt, maar mijn collega’s helpen ook graag als dat nodig is.
Jeroen: Vanaf dag één voelde ik me vertrouwd bij Tree C. Ik kreeg meteen echte projecten en mocht daar zelfstandig aan werken — dat voelde verfrissend. En natuurlijk is er altijd hulp als je ergens tegenaan loopt.
Wat vinden jullie het leukst aan sim-development? 
Bas: Ik werk graag aan visuele elementen — hetgeen dat gebruikers kunnen zien en gebruiken. Eén van mijn favoriete projecten was het ontwerpen van vuur- en explosie-effecten voor noodscenario-trainingen. Tot nu toe heb ik nog niet direct gewerkt aan physics-elementen zoals het gedrag van vaartuigen. Mijn focus ligt meer op de implementatie van assets.
Jeroen: Ik ben ook graag bezig met asset implementatie! We proberen herbruikbare assets te bouwen die makkelijk aangepast kunnen worden voor verschillende klanten, of ze nu generiek of specifiek zijn. Ik heb veel tijd besteed aan het verbeteren van onze gebruikersinterfaces en het aanpassen van code om het netter en herbruikbaarder te maken. Ik geniet van beide – het zien van de impact van je werk én het verbeteren van dingen achter de schermen.
Wat is tot nu toe het favoriete project waar je aan gewerkt hebt? 
Bas: Het effectensysteem dat ik eerder noemde was super tof om aan te werken. Ik heb assets ontwikkeld waarmee je verschillende soorten visuele effecten in een scène kunt triggeren – vuur, rook, explosies. Dit maakt allemaal deel uit van het creëren van een meer meeslepende en realistische trainingservaring.
Jeroen: Ik heb een grote update gedaan van ons 2D-beeld weergavesysteem. De manier waarop we bovenaanzicht en zijaanzicht weergeven in onze simulatoren heb ik herontworpen. Het resultaat was dat het weergavesysteem makkelijker te beheren en flexibeler werd. Dit project bevatte een leerzame combinatie tussen creativiteit en technische herstructurering.
Hebben jullie advies voor developers die geïnteresseerd zijn in simulatie? 
Bas: Start gewoon met het maken van dingen! Dat vind ik altijd het beste advies. Voor mij gaf het maken van games tijdens mijn studie me een goede basis in physics en interactiviteit – ook al werkte ik toen nog niet aan echte simulaties.
Jeroen: Mijn advies zou zijn om te focussen op het begrijpen van hoe systemen in de echte wereld werken. In simulatie is nauwkeurigheid heel belangrijk. Als je iets modelleert, zorg er dan voor dat je code weerspiegelt hoe het in de werkelijkheid werkt.
Begin je carrière in simulator-development vandaag!
Of je nu geïnteresseerd bent in robotica, game-ontwikkeling, of zelfs het oplossen van echte problemen via software. Simulatie is een vakgebied dat het verkennen waard is! Zoals Bas en Jeroen getuigen, Tree C is een plek waar creativiteit samenkomt met techniek – ondersteund door teams die je vertrouwen om te leren, te groeien en échte impact te maken. Solliciteer vandaag op een van onze vacatures en bouw binnenkort mee aan de simulatoren van morgen!